tirsdag 4. november 2008

Yes We Can OBAMA!


Javel folkens, då e d offisielt, bestemt og avgjort, settled, decided and freakin' awesomely ended! Sallan, så digg! Dette e en stor dag for Amerika og nå e d bare å venta på januar når han trer i kraft. Dette har vært någen flotte måneder me intense campanjer og taler og debatter og besøg i forskjellige stater. Eg e sinnsykt gla for at eg har vært me på d:D Nå va nettop McCain oppe og talte og han holdt en flotte tale, kor an gratulerte Obama. Han e en respekterte mann. Tidligere i dag va eg i stemmelokale me Dan og der fekk eg se koss di stemte og greier, D va veldig interessant. Nå e eg bare overlykkelig, så får me bare håba an fylle opp på alt d han har lovt. D skjer vel egentlig aldri, akkurat som i Norge, men eg tror der e for masse å fiksa her t at han kan jørr någe gale.

I dag va eg på skolen i tri timer, så kom eg hjem og snakkte me einar på skype og såg Grey's Anatomy, hihi. Så va d volleyballtrening klokkå 3 t 6. Me va i vektrommet me Coach D fusst (den damå e bare heilt konge!) Eg har begynt å få litt vondt i kneet for tiå og eg hate d. Di teide knenå, men eg ska ikkje klaga, eg elske beinå mine, bør heller ver takknemlig for at eg har di:D hehe...Jaffal, ittepå trening måtte me "jobba" fordi der va to kamper i hallen og me måtte hjelpa t me libero-tracking og ballhentera osv. I mårå e d bare Scrimmage - d vil sei spela akkurat som en kamp men bare d ikkje e en kamp åsså e d bare me laget. D blir digg.

I går va eg på skolen åsså va d trening rett itte skolen kor me bare hadde vektløfting t 4 åsså va d t Coach Lang sitt hus klokkå 5 for å spisa middag. Coach Gallagher hadde lagt lasagne t alle samen men måtte stå i døråpningen å vinka t oss mens morå leverte maden - han hadde fått chicken pox. Stakkars mann. D va kjempegodt og itte d reiste me tbage t skolen og hang der litt ei stonn før Bri kjørte meg hjem. Eg traff Leandra rett udfor huset mitt mens hu jekk tur me honnen. Eg jekk me na og me snakkte og d va utrolig koselig! Hu e knallkoselige og på veien traff eg morå nas åg. Hu va åg veldig koselige!

På sundag va e å såg HIGH SCHOOL MUSICAL 3 og den va heilt greie. Ikkje någe voldsomt bra men heilt okey. Eg grein ei lidå tåra her og der. Ittepå jekk eg og kjupte to filmer og to bukser åsså reiste eg hjem og måtte jørr lekser... blææh.
På sundag fekk eg åg pakke fra Stine og Martha Kristine og Kamilla! Hehe, då blei eg kjempegla! D va et cd-cover me 4 cd-er inni kor di hadde masse norske sanger og någen godsanger:D Tihi...!! Tusen hjertelig takk jenter!!
På sundag kom og Eirin og Tante Gry og Siv t San Diego:D Så då ska di ver i De Forente Stater i en heile måned:D Jippi. Ikkje lenge t eg ska t dåkke nå! 17 dager igjen jo for fillen. Då e d San Diego og Seaworld for fillen:D Can't wait

Vel då har eg ikkej mer å sei en hasta la vista og GO FREAKIN' BARACK OBAMA og JOE BIDEN!

1 kommentar:

Simon Lødemel sa...

Det er kjempekjekt å følge med på bloggen din Maren:D Men det er en sak som ødelegger hele Obamas politikk i mitt syn! Klarer ikke dele ditt fasinasjon over denne personen. Det er en sak som vil være totalt tragisk om Obama får det som han vil. Det gjelder abort i USA. Barack Obama er for en abortmetode som heter "delvis-fødsel-abortene" (partial birth abortion).

Kopierer inn en tekst om hvordan dette foregår:
"Det skjer ved at barnet tvinges ut av magen med bena først. Barnet er sprell levende. Når kun hodet er igjen i magen, stikker abortlegen en saks inn i nakken og opp i hjernen på barnet. Hodet blir således punktert og barnet dør. Hjernemassen blir sug ut og skallen kollapser.

Det er bl.a. juridiske årsaker til at barnet blir drept på denne måten. For ble hele barnet født levende, ville det være mord om de drepte det. Men når det skjer før det er helt ute av magen til mor, er det bare abort.

Tre ganger har Obama stemt imot at disse "delvis-fødsel-abortene" skulle forbys.

George W. Bush fikk innført en lov, Born-Alive Infants Protection Act, som krever at et barn som overlever en abort må bli reddet av legene. Det handler altså om å redde et levende født barn. I USA kan dette faktisk gjelde barn helt opp til den niende måned. For det gjelder ingen 12 ukers grense som her i Norge. Men grensen går rett og slett ved fødsel. Er du fullbåren, men enda ikke helt ute av mors liv, kan du drepes. Er du helt ute, er det nå blitt mord, takket være Bush. Denne loven var Obama sterkt imot.

Dette betyr at Obama er for fri abort helt frem til fødsel. Og faktisk litt etter."

Det vil si at Obama egentlig er for drap av hvem som helst så lenge de ikke er uønsket. Man snakker om respekt for medmennesker, og alle synes det er så fantastisk at USA skal få en afroamerikansk president. Men at den samme afroamerikanske presidenten er for drap frem til 9 måned i et svangerskap snakkes det ikke høyt om! Etter utallige abortdiskusjoner har jeg aldri snakt med en person som er for abort frem til lenger enn 18 uke. Ble mildt sagt sjokket over dette!

(PS: Sier ikke at jeg hadde stemt McCain, for det ville jeg heller ikke gjort. Hans merkelige blanding der han er imot abort, men for dødstraff og krig er uforståelig.)